Nutteloosheid

Zonder nut

Nutteloosheid.

Ik vind het leuk om met zo’n woord te lopen en te kijken wat zegt het me.

Waar raakt het me?

Nutteloosheid is niet zo hip en gewild, denk ik.

Willen we niet juist enorm van nut zijn?

Ons uiterste best doen om succesvol te zijn?

Het is leeg in het nutteloze.

Ik vind mijn intuïtie terug in de kern van het nutteloze.

Namelijk daar is de stilte die mij toelacht en waar het nuttig willen zijn geen nut heeft.

Daar lekker nutteloos rond te hangen dat is een ontdekking.

Maar eerst kom ik nog weerstand, onrust, van nut willen zijn, ideeën, concepten,

angsten, plannen, boodschappenlijstjes, bucketlist, dagdromen, nachtmerries,

inrichting van mijn huis, zorgen over mijn kinderen, oud zeer, verlaat verdriet,

recepten, verliefdheden,…tegen.

Lekker regelmatig nutteloos zijn zal zijn nut kunnen hebben, als je los wilt komen van de druk van het grote van nut ´moeten´ zijn.

Liefs Marjan, ❤


img_4865

Advertenties

slapen

 

Hoe belangrijk slapen is, merk je pas als het niet goed gaat.

Bij spanning of ouder worden kan het ritme erg veranderen.

Ik slaap goed ook als het wat minder met me gaat. Natuurlijk heb ik net als iedereen wel eens een nachtje dat ik wakker lig of onrustig slaap.

Een goed ritme is essentieel, ongeveer dezelfde tijd gaan slapen en daarmee word ik, ook zonder wekker, op tijd wakker.

Ritme is enorm belangrijk voor alles, 😉

In het boekje: Heel je hart van Lodro Rinzler >klik<, las ik een lang gebleven geheim uit Tibet en dacht nou komt het hoor…

En wat was het?

Vier geheime leringen, tegenwoordig bekend als de Vier Vreugden:

  • goed eten
  • goed slapen
  • mediteren
  • bewegen

Voor de hand liggend, maar hoe vaak doe je ze alle 4 op een dag?

Voor nu goed slapen:

Goed slapen betekent meer slaap krijgen dan je denkt nodig te hebben, zeker in moeilijke tijden. Je lichaam heeft dan behoefte aan rust. Slaap helpt herstellen van je systeem. Lukt doorslapen niet goed, probeer dan een middagdutje te doen (20 min.). Of lees een stuk in een goed boek, ontspan je geest en slaap opnieuw in.

MEER TIPS voor goed slapen:

  • Telefoon en tv uit je slaapkamer bannen.
  • Minimaal een uur voor het slapen geen beeldscherm meer bekijken.
  • Richt je slaap kamer rustig in met zachte kleuren en lekker beddegoed.
  • Investeer in een goed bed.
  • Zet een raam open.
  • Drink een uur van te voren yogi (b.v.) slaapthee.
  • Bouw de dag langzaam af, blik terug en schrijf eventueel wat op.
  • Bedenk: morgen is er weer een dag en dan is er weer alles mogelijk. Maar nu even nietssszzzz.
  • Doe een bodyscan om volledig te ontspannen. B.v. via Insight timer app of site: >klik<
  • Als je niet kan slapen, denk dan: ik rust in ieder geval uit (van mijn moeder).
  • Leg een oogkussentje met lavendel op je ogen, volg je adem.
  • Hou een vast ritme aan. 23-07 uur,  b.v.
  • Bij hele ernstige slaap problemen raadpleeg je huisarts.

Weltrusten.

Liefs Marjan, ❤

 

 

 

een nieuwjaar

img_4381Als een onbeschreven blad ligt het voor me, een nieuwjaar.

Vol mogelijkheden, verrassingen en de dingen die al in mijn leven zijn.

Het is gewoon weer een nieuwe maand, een nieuwe dag en een nieuw moment.

Maar toch heeft het iets magisch, vind ik.

Ik denk na over het afgelopen jaar. Maak plannetjes voor het nieuwe jaar.

Een magisch nieuwjaar, waarin van alles mogelijk is. Waarin je kan genieten, ontwikkelen en ervaren.

Goede voornemens? Die zijn op´blue monday´gesneuveld. (De derde maandag van januari, een dag waarop het geen mooi weer is, je voornemens niet zo goed lukken en mensen daar somber van worden.)

Dus geen goede voornemens, maar verder oefenen in dankbaarheid, meditatie en terugblikken.

Daarmee geef ik mezelf aandacht en verdieping. Door dit dagelijks of een aantal keer per week te doen, verdiept mijn zelfcompassie en van daaruit creativiteit om er een mooi jaar, een mooie dag en een mooi moment van te maken, wanneer ik maar wil.

3 Nieuwjaar tools

Dankbaarheid is een krachtig middel, als je 3 dingen bedenkt en opschrijft, dagelijks, zal dat je aandacht op dingen waar je dankbaar voor kan zijn vergroten en daarmee je compassie voor jezelf en anderen.

Meditatie al is het maar 10 minuten per dag helpt je naar binnen te luisteren en geeft je rust, zeker als je het in een dagelijks ritme gaat opbouwen. Dit is even investeren en dan gaat het net als tandenpoetsen, vanzelf. Je denkt er niet meer over na, je voelt aan alles dat het je goed doet.

Terugblikken op je dag geeft je ook een focus op de dag die erna komt, in een lijn van bewustwording met deze tools. Je gaat in gedachten terug van de avond naar de ochtend en observeert alleen maar. Dit zal zich ook ontwikkelen en steeds makkelijker gaan. Het is oké als je maar een stukje terugblikt van je dag.

Dit kan heel goed voor het slapen gaan en vaak zal je inslaap gevallen zijn voor je bij de ochtend bent.

Een nieuwjaar met 3 tools om meer in het hier en nu te leren zijn. Tools die mij helpen krachtig in het leven te staan wat er ook gebeurd. Onafhankelijk van succes of geluk.

Open naar wat zich voor doet, elk moment, elke dag, elk jaar.

Oefen je mee?

Liefs Marjan, ❤dankbaarheid

een pas op de plaats

img_4038

 

Dit gedicht passeer ik dagelijks op het wandelpad bij mijn huis.

Het is een mooie reminder om maar niet door het leven te razen.

En me af en toe af te vragen: Hoe het met me is, waar ik figuurlijk, maar ook letterlijk ben.

Met mijn volle aandacht en aanwezigheid, dat ik even niks hoef dan te voelen hoe het met me is.

Dat alleen ervaren en diep in te ademen.

Een momentje voor een pas op de plaats.

 

Even rustig kijken waar je bent…

Liefs Marjan, ❤

zelfcompassie

Voor mezelf zorgen en liefdevolle gedachten hebben over mezelf.

Dat is toch heel voor de hand liggend en toch is dat vaak niet het geval.

We zijn op onszelf kritischer dan op geen ander.

Om gelukkig te kunnen zijn vanuit heel mijn hart en ziel is het noodzakelijk aandacht te besteden aan zelfcompassie.

Als basis voor alles.  Ik kan dan nl. echt geven aan mijn omgeving, aan mensen om me heen.

Ik verlang daar niks voor terug, want ik heb mijn eigen liefde en waarde gevonden. Ik sta mezelf niet meer in de weg met oordelen en een niet goed genoeg gevoel.

Dat is vrijheid.

En ik kan heel anders in het leven komen te staan, heel andere dingen belangrijk gaan vinden. Want ik zoek mijn geluk, bevestiging of eigenwaarde niet buiten mezelf meer.

Dat scheelt een heleboel energie, die nu ten goede kan komen aan liefdevolle daden van vriendelijkheid.

TIPS om Zelfcompassie te ontwikkelen:

  • Maak een wekelijkse afspraak met jezelf en doe iets wat je oplaadt.
  • Zoek een foto van jezelf toen je rond 4 jaar was, schrijf over haar, hoe voelde zij zich, waar werd ze blij van, wat deed ze het liefst?
  • Bedenk 5 dingen die je graag doet, maar geen tijd voor maakt en pak daar weer tenminste 2 dingen van op.
  • Schrijf 5 kritische gedachten op die je vaak herhaalt in jezelf.
  • Onderzoek ze op waarheid en draai ze om naar wat waar is.
  • Wat heb je nodig, luister naar jezelf op momenten van rust en stilte, stop met je innerlijke stem te negeren.
  • Dans, huil, lach, met en om jezelf. Zie dat wat helemaal oké is, (je ware zelf ontdekken). Dat je nergens heen hoeft, niks hoeft voor te stellen en je moeiteloos kunt bewegen in jouw Zijn.

Liefs Marjan, ❤